محتوای ویروسی یعنی چی و کاربرد آن چیست؟

virus

 

ایجاد مطالب یا محتوایی که به سرعت در دسترس همه قرارگیرد، ممکن است سخت باشد اما بعضی از افراد قادرند چنین محتوایی را تولید کنند. به این گونه از محتوا، محتوای ویروسی می گویند. از دید روانشناسی، وقتی افراد اطلاعات مطلوبی را دریافت می‌کنند مایل‌اند آن را به دیگران نیز منتقل کنند.

نکات مهم درباره محتوای ویروسی

تحقیقات زیادی که بر محتواهای منتشرشده صورت گرفته نشان می‌دهد که:

  1. محتوا با درون مایه مثبت بیشتر از محتوای منفی مورد توجه قرار می‌گیرد.
  2. محتواهایی که احساسات را برانگیزد بیشتر از محتوایی که هیچ حسی ایجاد نکند محبوب خواهد شد.
  3. محتواهای آموزنده بیشتر منتشر می‌شوند و به محتوای ویروسی تبدیل می‌شود.

 

اما خوب است بپرسیم که:

چرا باید احساسات فردی را برانگیخته کنید؟

چون وقتی احساسات افراد را برانگیخته می‌کنید، آن‌ها محتوا را به اشتراک می‌گذارند و درمورد آن صحبت می‌کنند. هر دو نوع احساس چه مثبت و چه منفی را هدف بگیرید. مثلا: حیرت، خشم، خوشحالی، ترس، طمع، نگرانی و تعجب. باید ببینید می‌خواهید چه احساسی را هدف بگیرید و بعد این‌کار را به  بهترین نحو انجام دهید.

حال سوال اینجاست که چگونه می توان محتوای مفیدی تهیه کرد که احساسات دیگران را برانگیزد؟

شما باید انتظاراتتان را با مخاطب درمیان بگذارید و به آن‌ها بگویید که چه اقداماتی را انجام دهند. البته باید این کار را به وضوح انجام دهید.  متاسفانه بیشتر ما از آخرین گام تولید محتوا غافلیم. زمانی‌که تنها از مفاهیم کلی استفاده می‌کنید و مثالی نمی‌آورید، مخاطب به ندرت از آن موضوع در زندگی و کار خود بهره می‌برد. پس به آن‌ها نشان دهید که این محتوا چه تاثیری در زندگی‌شان دارد. وقتی آن‌ها از این داده ها استفاده کنند و ثمره آن را ببینند خود را مدیون شما می‌دانند.

 

virus content

 

هفت حس هایز اهمیت در تولید محتوای ویروسی

  1. حیرت: چیزی که بسیار قابل توجه باشد و افراد ناچار شوند درباره آن نظر دهند. یک داستان، یک حادثه، رویداد حقیقی یا حتی لیستی از لینک منابع مفید .
  2. خشم:وقتی کسی را خشمگین میکنید او درصدد گرفتن حق خودش برمی‌آید و درباره آن مطلب می‌گذارد یا پستی منتشر می‌کند. پس عقایدشان را به چالش بکشید.
  3. نگرانی: افراد از تشویش و نگرانی بیزارند. پس درباره از دست دادن چیزهای مهم‌شان محتوا تولید کنید.
  4.  ترس: ترس باعث می‌شود که به خودمان بیاییم و ما را به حرکت وا می‌دارد. مثلا می‌توانید از اشتباهاتی بگویید که افراد به صورت نا خود آگاه مرتکب می‌شوند .
  5. شادی:چیزهای زیادی باعث خوشحالی شما می‌شوند مثل موضوعات طنز، امیدوار کننده یا هرچیز مثبت دیگر. یکی از  بهترین راه‌های ایجاد لذت درمخاطب روایت داستانی از زندگی و تجربیات خودتان است(life style) که برای آن‌ها جذاب باشد و بین شما پیوند ایجاد می‌کند و مورد دیگر ساخت ویدیوهای طنز است که خود به شاخه های مختلفی تقسیم می شود.
  6. طمع: ایده آل گرایی و کمال گرایی از ویژگی‌های همه انسانهاست. اگر مخاطب را از نتایج آگاه کنید، درآن‌ها اشتیاق ایجاد می‌کنید که بیشتر پی گیرتان باشد.
  7. تعجب: هرچیزی که خلاف عادت و انتظار ما باشد باعث تعجب و غافلگیری می‌شود. باورهای غلط را به چالش بکشید و نشان دهید که درست نیستند یا راه جدیدی برای انجام کارها نشان دهید. می‌توانید نتایج مطالعات خود را دراختیارشان قراردهید.

هنگامی که به‌دنبال بالابردن ترافیک وبسایت یا بازدید پیجتان هستید، باید مطمئن شوید که به ‌وضوح به مردم توضیح می‌دهید چگونه از اطلاعات و پیشنهادات شما استفاده کنند. وقت بگذارید و مطالبی ارائه دهید که در آن همه چیز را به‌خوبی توضیح می‌دهید.  درنهایت هدف از تولید محتوا فقط این نیست که حرفی زده باشید، بلکه همواره احساسات مخاطب را برانگیزید تا محتوا گسترش پیداکند.

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *