بررسی فرآیند تصمیم گیری بر روی خرید از طریق اینترنت

costumer

 خرید اینترنتی:

اینترنت نه تنها به مصرف کنندگان دسترسی به مقدار زیادی از اطلاعات را ارائه می کند بلکه راهی انتخابی از فرایند خرید در خانه را نیز پیشنهاد می کند بنابراین محققان یافتند که مردم زمان بیشتری را به جست و جو اختصاص می دهند نسبت به زمانی که خرید واقعی انجام می دهند. تنها دو سوم از کاربران اینترنت جهت جستجو خرید به هنگام اقدام می کنند اما فقط آنها از اینترنت خرید می کنند.

کاربران اینترنت

بیش از ۴۰% کاربران اینترنت کاربران خانم می باشند و خانم ها شامل نیم یا بیش از نیمی از کاربران جدید می باشند . به طور سنتی در حدود ۴۳% از افراد بالغ جزو کاربران وب می باشند و در سطح درجه ی دانشگاهی می باشند و تنها ۲۹% از افراد بالغ درجه های بالاتر دانشگاهی را دارند. افزایش کاربران اینترنت در جهت افزایش سطح تحصیلات می باشد.

مزایا مصرف کنندگان اینترنت

اینترنت به عنوان بازار خرید بالقوه به مصرف کنندگان مزایای بیشتری از کانال های سنتی ارائه می کنند . فروشگاه های اینترنت به مقدار زیادی اطلاعات ، خدمات ، حداقل تعاملات و بهترین تجارب ادراکی را از کاتالوگ ها ارائه می کنند . اینترنت به مصرف کنندگان این اجازه را می دهد جهت کاوش محصولات و خدمات در سطح وسیع جمع آوری داده ها، استقرار اطلاعات ، دانلود اطلاعات، مقایسه قیمت،خرید محصول، تغییر سفارش و دریافت بازخورد بدون مراجعه به فروشگاه.

مصرف کنندگان می توانند کاوش کنند یا خرید نمایند به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته در اداره یا منزل. بعلاوه عواملی از قبیل پول، زمان،بدون هزینه ی تعاملات، انتخاب بیشتر بدون انتظار پشت خط و بدون سختی افراد فروشنده همچنین داشتن یک تجربه ی لذت بخش از خرید در محیط اینترنت را می توان ذکر کرد . علی رقم مزایایی که ذکر شد  در مورد خرید به هنگام بسیاری از مصرف کنندگان هنوز بی میل برای خرید به هنگام هستند ، این بی میلی ممکن است به منظور همراه داشتن ریسک در خرید به هنگام باشد.

اطلاعات انباشت در فرایند خرید مصرف کنندگان

دامنه ی وسیعی از علم تصمیم گیری و سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتر توضیح داده می شوند به عنوان یک سیستم با ظرفیت محدود برای فرایند اطلاعات . پدیده ی انباشت اطلاعات تعریف می شود به عنوان کاهش نرخ پاسخ گویی به منظور ورودی بیش از اندازه از محدودیت ها ظرفیت می باشد.کشدن از مفاهیم بالا ، توصیف علوم تصمیم گیری افراد ایجاد می کند به عنوان یک فرایند اطلاعاتی با محدود کردن ظرفیت فرایند اطلاعات می باشد .در تعریف اطلاعات بیش از اندازه این نتیجه غلط است که اطلاعات بیشتر ، بهتر می باشد . بلکه محققان عوامل بیشتری را شرکت داده اند شامل: کیفیت اطلاعات،قابلیت تنظیم نگرش ها، همسانی متغیرها و توزیع سطوح نگرش ها در راستای انتخاب یا پذیرش متدهای متفاوت برای آزمایش انباشت اثر اطلاعات.

 

shopping

 

مدل فرایند خرید به هنگام مصرف کنندگان

این مدل نشان می دهد مراحل جستجوی اطلاعات و ارزیابی اطلاعات به عنوان کلید مقدماتی برای تصمیم که منجر به خرید می شود. رانگل در ۱۹۹۰ و براسینگتون و پتیت در ۱۹۹۷ این مدل را تعریف کردند.

تشخیص مشکل متعاقباً جستجوی راه حل برای مسئله گام های مدل تصمیم گیری می باشند سوال هایی که پاسخ داده می شوند شامل چه نوعی از خرید مشکل را حل می کند ؟ کجا و چطور میتوان به دست آورد؟چه اطلاعاتی نیاز است برای گرفتن تصمیم و کجا اطلاعات به کار گرفته می شود .

رویکرد کاوش و جستجوی اطلاعات در وب

وب سایت در دسترس سیستم های اطلاعاتی می باشد چالش های طراحان سیستم با آن روبرو می شوند،این چالش معمولاً جستجوی همه ی اطلاعات در وب می باشد که شامل خرید اینترنتی نیز می باشد.

جستجو در وب با اهداف بسیاری آغاز می شود و ممکن است با تجارب گوناگونی روبرو شوند. دسترسی به منابع دیگر و پیشنهاد دیگر خطوط بررسی می شود یا فعالیت هایی که اتفاق نمی افتد برای کاربران در ابتدای تحقیق: لویس و همکارانش ۵ طبقه از وب ها دیده شده را ارائه کردند :

۱-    جستجو کنندگان اطلاعات به صورت مستقیم

۲-    جستجو کنندگان اطلاعات به صورت غیر مستقیم

۳-    کسانی که برای فروش جستجو می کنند

۴-    جستجو کنندگالن سرگرمی

۵-    خرید مستقیم

نمونه ی کاربردی خرید پوشاک

فروش به هنگام در اروپا رشد سریعتری از آمریکا دارد مخصوصاً در بخش پوشاک که به علت استفاده از چند کانال مختلف می باشد .فروشندگان در گرداگرد جهان توانایی خود را برای فروش پوشاک از طریق اینترنت نمایش می دهند.

پوشاک بیش از ۲۵% از فروش در انگلیس ، کانادا و استرالیا را پر کرده است . هنوز خرید های اینترنتی به طور کامل مشهور نشده اند این می تواند به علت ریسک ادراک شده در این زمینه باشد . چندین استراتژی برای کاهش ریسک درک شده و افزایش تمایل خرید در فروش به هنگام مطرح شده است . یک مورد ایجاد و ارتقا برند آشنا ، ۳ تا از بالاترین سایت های فروش اینترنتی مربوط به پوشاک بودن در سال ۲۰۰۰ . فروشگاه های اینترنتی ممکن است که بخواهند محصول خود را از طریق وب سایت یک برند معروف بفروشند چراکه تشخیص دادن که تجربه ی استفاده از نام برند بر روی شکل خرید تاثیر می گذارد.

محققان دیگر پیشنهاد کردند که تجاری با اشکالی که کاهش دهند ریسک درک شد و افزایش دهند تمایل خرید که از طریق ارائه ی مقدار زیاد محصولات و اطلاعات خدمات مشتریان که فروشنده ارائه می دهند.

خرید به هنگام و رفتار پایه ی مصرف کننده

تعدادی از مصرف کنندگان خرید به هنگام انجام می دهند و مقدار سپری کردن در خرید به هنگام روبه افزایش می باشد . تحقیقات فارستر تخمین زد که فروش اینترنت در سال ۲۰۰۰ بیش از ۲ برابر از سال ۱۹۹۹ در حدود ۴۵ بیلیون دلار می شود .خرده فروشی در امریکا مجموعاً ۱۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۰ شده است . فروش در کسب و کار اینترنتی حاضر محاسبه می شود برای تنها ۲٫۴% از خرده فروشی ها متخصصان و دانشوران امکان افزایش درصد خرید به هنگام بیان می کنند.

بدون در نظر گرفتن مفاهیم مالی برای خرید و خواسته برای دادن پول از طریق شاه راه اطلاعتی جدید ، خرید به هنگام نمی خواهند جزئی از فرایند مبادله تجارت الکترونیکی باشد ، اما یک قربانی خواهد بود.

خرید به هنگام به مصرف کنندگان کمک می کندو رشد اقتصادی سالم را تضمین می کند بوسیله ی اطمینانی که تجارت می تواند در سطح اطمینان وسیع پیشنهاد نمایند . کمترین احتمال خرید بدون برنامه ریزی ، پیشنهاد های مفیدی برای کسی که زمانی را ندارند برای هدایت به سمت تفرجگاه یا فروشگاه های خارجی و به آن ها محصولات تکرار شده پیشنهاد می شوند.

طبق بررسی هایی که در مقالات مختلف صورت گرفت این نتایج آشکار شد که در بحث فرایند تصمیم گیری در محیط اینترنت، خرید به هنگام دارای ابعاد مختلفی دارد و یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در این مقوله اعتماد و اطمینان در فرایند تصمیم گیری مهم می باشد. همچنین اینکه مصرف کنندگان در طول فرایند خرید از نظرات مشورت دهندگان استفاده نمایند بر تصمیگیری آنها تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *