تبلیغ کسب و کار باید چگونه باشد؟

advertising

 

تبلیغ به معنی رساندن پیام است.پس هنگامی که تبلیغ می کنید یعنی می خواهید پیامی را برسانید.
حال هرچه روش رسانده پیام شما هوشمندانه تر باشد در نتیجه تاثیر بیشتری دارد.
در این جا به چند روش تبلیغ موثر اشاره می کنیم.

۱- چه چیز برای تبلیغ موثر دارید

اگر چیزی برای تبلیغ ندارید پول و وقت خود تان را هدر ندهید. شما باید چیزی داشته باشید که مردم حاضر باشند تبلیغ شما را بخوانند و یا برای خرید بیایند .شما چه چیز برای تبلیغ دارید ؟
کیفیت اجناس خوبی دارید؟
خوب خدمت می دهید؟
اجناس ارزان دارید؟
شیک و مد روز هستید؟
مدل های کمیاب دارید؟
مشتری مدار هستید؟
بالاخره چه چیز برای تبلیغ دارید؟

۲-تبلیغ موثر با تکرار تبلیغ

تکرار  این یک راز بزرگ است .اگرذوست دارید تبلیغ موثر داشته باشید آن را زیاد تکرار کنید. و گرنه  فراموش می شوید. تحقیقات نشان داده حداقل باید پنج بار تبلیغ کنید تا مشتری به سمت مغازه شما بیاید.

۳-تبلیغ موثر با جملاتی  که مردم فکر کنند مهلتی ندارند

بسیاری از مردم کارشان را در دقیقه نود و یا در وقت اضافه انجام می دهند، و بسیاری از مردم تا مجبور نشوند کاری را انجام نمی دهند.بنابر این عبارت هایی که حس عجله و مهلت داشته باشد در تبلیغ به کار ببرید.

مثلا: فقط به مدت سه روز، فقط دو بسته دیگر مانده، تعداد محدود ،همین الان تماس بگیرید تا تخفیف بیشتر بگیرید. دیگر تمدید نمی شود.

۴- تبلیغ موثر با کلمات تحریک کننده احساس مشتری

اغلب تصمیمات ما به صورت احساسی گرفته و سپس با منطق توجیه می شوند. موضوع مهم این است که احساسات تحت تاثیر حواس پنچگانه ما ثبت و وارد مغز می شوند پس باید حواس مختلف شخص را در و فروش لحاظ کنیم. تحقیقات نشان داره که پخش یک موسیقی خاص بر تصمیمات خریدار تاثیر می گذارد همچنین ثابت شده که  استفاده از بوی وانیل در لباس فروشی باعث فروش بیشتر شده است. به طور خلاصه هر عاملی که باعث ایجاد احساس بهتر در مشتری شود می تواند فرایند تصمیم گیری خرید را سادتر کند پس از خود بپرسید چگونه تبلیغ کنیم واز چه کلمات احساسی در تبلیغ به کار ببرم تا بیشترین اثر را داشته باشد؟

مثلا:
سریع، آسان، بسیار ارزان، تضمین، لذت ببرید، پول بیشتر، زمان کمتر، در خانه.
شما : کلمه بسیار ساده است این کلمه باعث میشود تا مخاطب به عنوان بخشی از گفتگو قرار بگیرد.
می توانید : این کلمه ای است که القا میکند که من می توانم کار انجام بدهم.
آسان: نشان مید هد که قرار نیست کار مشکلی انجام شود و بدست آوردن چیزی به راحتی امکان پذیر است.
جدید : یعنی من اولین کسی هستم که آن را ارائه می کنم.
اختصاصی:  این چیزی است که مختص من است و من را متمایز نمایش می دهد.
بهترین :  نشان دهنده تمایز و نوعی بزرگی است.

۵-تبلیغ موثر با تعداد جملات کمتر

چگونه تبلیغ کنیم تا با کمترین جملات بیشترین تاثیر را  روی مشتری داشته باشد؟ در حقیقت شما باید با سه عبارت یا جمله نظر مشتری را به تبلیغ جلب کنید، تا او اشتیاق پیدا کند بقیه را هم بخو اند.

مثلا”:
تضمین قطعی  یا برگشت شهریه
قدرت، سرعت، یک شاهکار
صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در پول، نتیجه ای فوری
تحویل رایگان هدیه و جایزه ، این ها کلماتی هستند که اشتیاق در مشتری ایجاد می کنند.

۶- تبلیغ موثر با استفاده از عدد ها کوچک یا بزرگ

اگر ده درصد تخفیف دارید ننویسید ده در صد، چون عدد کمی است بلکه آن را جمع ببندید.

مثلا:
یک روسری دارید ۲۵۰۰۰تومان و با ده در صد تخفیف می شود۲۵۰۰تومان. اگر می خواهید عدد آن زیاد به نظر برسد این گونه بنویسید. باخرید تنها سه عدد روسری از ما تا ۷۵۰۰ تومان صرفه جویی می کنید.

قیمت محصولات در ایران چندین صفر دارد مثلا کتاب ۹۰۰۰۰ریال است و وقتی قیمت ها را از ریال به تومان می کنیم استقبال و فروش بیشتر می شود یعنی به جای کتاب ۹۰۰۰۰ریال بنویسید ۹هزار تومان فروش بیشتر می شود . وقتی می خواهید قیمت به نمایش بگذارید از حداقل صفر استفاده کنید. وقتی می خواهید هدیه ای را به محصول و یا خدمات اضافه کنید حتما صفر ها را بنویسید. مثلا قیمت کتاب ۹ هزار تومان و هزینه پست که توسط ما پرداخت می شود ۳۰۰۰۰ریال است.

۷-تبلیغ موثر با راستی و صداقت

اگر چیزی را تبلیغ کنید که نیستید یا از عهده آن نمی توانید برایید این به ضرر شماست .
بعضی در تبلیغاتشان می نویسند: بدون کارمزد ،بدون پیش پرداخت، با اقساط ۶ماه
اما وقتی برای خرید می روید آن ها می گویند، فقط زمانی بدون کارمزد و بدون پیش پرداخت می فروشیم که شما سه کالا از ما بخرید.
بنابر این اول آن کار را انجام دهید اگر دیدید می توانید انجام دهید بعد آن را تبلیغ کنید.

۸- تبلیغ موثر با استفاده از رنگ

از چه رنگ های در تبلیغ استفاده کنیم تا تاثیر مورد نظر را به مشتری القاء  کند؟

صداقت و اعتماد: آبی را انتخاب کنید.
شور و هیجان: قرمز را انتخاب کنید.
ریسک پذیری: نارنجی را انتخاب کنید.
سرگرمی و تفریح: زرد را انتخاب کنید.
دوستی با محیط زیست: سبز را انتخاب کنید.
احتیاط: آبی را انتخاب کنید.
توجه و دقت : صورتی ,آبی,سبز,سبز آبی را انتخاب کنید.
زیبایی : مشکی و نقره ای را انتخاب کنید.
کیفیت: مشکی و نقره ای و بنفش را انتخاب کنید.
ثروت و تجمل : طلایی و مشکی و نقره ای و بنفش را انتخاب کنید.
قدرت : مشکی را انتخاب کنید.

یک مثال ساده: آیا متوجه شده‌اید که بیش‌تر رستوران‌های عرضه کننده خوراک حاضری در دکوراسیون خود از رنگ‌های قرمز روشن و نارنجی استفاده می‌کنند؟ علت آن سرعت بالای این رنگ‌ها و تأثیر بر روی مشتری است. زیرا رنگ‌های قرمز و نارنجی، مشتری‌ها را تشویق می‌کند تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند. یعنی همان کاری که صاحبان این قبیل رستوران‌ها از شما انتظار دارند.

۹- تبلیغ موثر اندازه فونت

باید آنچه به نفع مشتریان است بزرگتر بنویسید، اطلاعات تماس و نام فروشگاه را ریزتر بنویسید.

۱۰ –تبلیغ موثر با استفاده از مکان نوشتن جمله ها

از بالا به پایین ابتدا آن چه به نفع مشتری است بنویسید و در آخر نام فروشگاه و آدرس و.. بنویسید.

۱۱- تبلیغ موثر با استفاده از محل تبلیغ

 

بیلبورد

 

تبلیغ شما بدرد چه کسی می خورد؟
مثلا لوازم خانگی را برای خانم ها باید تبلیغ کرد، مخصوصا خانم های دم بخت .
بازاریاب ها به این محل می گویند (بازار هدف) به قول معروف بازار هدف شغل شما چه کسانی هستند؟

مثلا: از آنجای که ما می دانیم خوانندگان این صفحه فروشندگان و بازاریان هستند، ما هم در پایان این صفحه متناسب با (بازار هدف) کتاب های صوتی متناسب را تبلیغ می کنیم.

۱۲-تبلیغ موثر با استفاده از طنز

ایرانی ها عاشق طنز هستند، جملات یا تصویرهایی که طنز دارند فوق العاده هستند. استفاده از طنز و شوخی در تبلیغ موجب برجسته و منحصر به فرد شدن تبلیغ شما نسبت به بقیه تبلیغ ها می شود.

۱۳-چه بنویسیم تا تبلیغ موثر داشته باشیم؟

کمتر از خودتان بگویید و بیشتر به اینکه چه نیازی را می توانید رفع کنید بگویید. ارزش کالای خود را بیان کنید.

۱۴- برای موثرتر شده تبلیغ خدمتی هم به مردم کنید

مثلا تقویم می دهند و در تقویم خود را تبلیغ می کنند.

۱۵-کاری کنید که تبلیغ شما را دور نیندازند

تبلیغات تاکسی تلفنی دیده ام که آیه الکرسی زیبا روی یک برگه گلاسه براق نوشته بود. مطمئنا خیلی ها این تبلیغ را نگه می دارند.

۱۶-تبلیغ موثر با تست انواع تبلیغ

حتما قبل از توزیع تبلیغات آن را با چند نفر در میان بگذارید و یا یک دفعه ای یک تبلیغ را سه هزار تا چاپ نکنید . بلکه چند تا تبلیغ بنویسید ده یا صد تا کپی بگیرید ببینید کدام یک مشتری بیشتری برای شما جلب می کند آن وقت تعداد زیادی از آن منتشر کنید.

۱۷-تبلیغ موثر با استفاده از اطلاعات تماس

اطلاعات تماس فقط شماره تلفن و مو بایل ندهید . پنجاه در صد ایرانیان درون گرا هستند و حاضر نیستند به شما زنگ بزنند . آنها دوست دارند به شما پیامک بزنند، یا ایمیل ارسال کنند، راهی برای تماس درون گرایان بگزارید.

۱۸-تبلیغ موثر با استفاده از عکس به جای حرف

اگر بتوانید با یک عکس منظور خود را برسانید خیلی بهتر از این است که جمله بنویسید. زیرا ذهن انسان تصویر را بهتر و زود تر از جمله دریافت می کند.

۱۹-تبلیغ موثر با خلاقیت

یکی از ملزومات تبلیغات اثربخش، داشتن خلاقیت است. خلاقیت عامل ایجاد کننده تمایز در میان سیل انبوه تبلیغات است. خلاقیت در تبلیغ ابزاری هست که برای جلب توجه بیشتر مردم به کار میرود تا در نهایت بتواند ایجاد درگیری ذهنی در مشتری ایجاد کند پس بهتر است متفاوت تبلیغ کنید تا در ذهن مشتری بماند.

۲۰- تبلیغ موثر با استفاده از فروش قبل از موقع

اگر مشتریان با شما و محصول تان آشنا نیست در ابتدا اگهی به سراغ فروش نروید . بلکه ابتدا اطلاعات کافی در اختیار خواننده قرار دهید و او را تمایل به خرید کنید و سپس از قیمت و فروش صحبت کنید.

۲۱-نکته طلایی در تبلیغ کارآمد

بسیاری از مغازه ها برای جلب مشتری تبلیغات می کنند، اما اکثر تبلیغات آن ها جذب مشتری نمی کند ، یا بسیار کم جذب می کند چرا تبلیغ ما آن طور که باید جواب نمی دهد؟
دلیل آن این است که اکثر تبلیغات طوری نوشته می شود که مغازه دار خودش را معرفی می کند، و در این جا مشتری با خود می گوید (خوب به من چه که تو کی هستی ) . اگر می خواهید  تبلیغ موثر داشته باشید، به جای معرفی خود به مشتری. بگویید اگر از شما خرید کنند چه منافعی می برند.

ابلیکیشن بیلبورد با در نظر گرفتن تمام این نکات بهترین محل برای تبلیغات شماست

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *