کاربرد ابزار گوگل آنالیتیکس برای کسب و کارها

گوگل ابزارهای بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است که با استفاده از آن می توانید برند خود را ارتقا دهید. یکی از ابزارهای مفید برای هر نوع کسب و کاری استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است که می توانید میزان موفق بودن کانال های بازاریابی و سایت خود را بررسی نمایید.

چرا هر کسب و کاری به گوگل آنالیتیک نیاز خواهد داشت؟

گوگل آنالیتیک، در مسیر بررسی و تحلیل مخاطبان خود و جذب مخاطب بیشتر به شما کمک خواهد کرد. با استفاده از ابزار تحلیل گر رایگان گوگل آنالیتیکس پاسخ سوالاتی از این قبیل را می توانید دریابید:

  • گزارش ترافیک سایت بر اساس نوع دستگاه مانند دسکتاپ، موبایل و تبلت
  • نمایش ورودی های سایت بر اساس نوع ورودی مانند ورودی سرچ ارگانیک، referrer، تبلیغات و غیره
  • بررسی بازدهی کمپین های تبلیغاتی مختلف
  • چه تعداد از مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی به سایت مراجعه کرده اند
  • بازدیدکنندگان سایت از کدام شهرها و کشورها هستند.
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان تبدیل به مشتری شده اند و چه ویژگی هایی دارند.
    و …

چگونه داده هایی که گوگل آنالیتیکس به من نشان می دهد را شخصی سازی کنم؟

سرویس گوگل آنالیتیکس جزو خدمات کاربردی رایگان گوگل است که می توانید به راحتی سایت و اپلیکیشن خود را ثبت کنید. بعد از اینکه مراحل ثبت نام را با موفقیت انجام دادید به راحتی می توانید به اطلاعات دسترسی داشته باشید.

 

کاربرد ابزار گوگل آنالیتیکس

 

قسمت بسیار کاربردی اطلاعات گوگل آنالیز مربوط به سه بخش مخاطبان (Audience)، رفتار (Behavior) و تبدیل‌ها (Conversions) است. این سه بخش اطلاعات بسیار مهمی را از کاربران، منابع ترافیک، محتوا و میزان دستیابی به اهداف را در اختیار شما می‌گذارد.به کمک این اطلاعات می توانید میزان موفقیت آمیز بودن بازاریابی دیجیتال خود را سنجیده و در مورد چگونگی بهبود دهی سایت خود اطلاعات مهمی را کسب کنید.

به کمک ابزار گوگل آنالیتیک می توانید نحوه ارتباط برقرار کردن یک کاربر با برندتان را درک کنید؛ مثلاً می توانید بفهمید که کاربر در چه تاریخی روی لینکی که در شبکه اجتماعی خود گذاشته بودید کلیک کرده و به سایت آمده است.

همچنین می توانید به کمک گوگل آنالیتیکس لینک هایی را بسازید و آنها را در شبکه های اجتماعی و دیگر قسمت ها قرار دهید. این لینک ها به گونه ای هستند که وقتی کاربر روی آنها کلیک می کند آمار کاربر را ذخیره می کنند و می توانید بفهمید که ترافیک سایت تان از کجا آمده است.

به کمک همین ابزار به راحتی متوجه خواهید شد که چه تعداد کاربر از طریق شبکه های اجتماعی روانه سایت تان شده اند. مثلاً تبلیغات در نتایج جست و جو بازدهی خوبی داشته است یا خیر.

چطور به کمک گوگل آنالیتیکس میزان موفقیت آمیز بودن کمپین های بازاریابی خود را بسنجم؟

در واقع گوگل آنالیتیکس به کسب و کار شما کمک می کند تا وب سایت و بازاریابی دیجیتالی خود را بهینه کنید. برای شروع کار با این ابزار در جهت کسب و کار و سایت خود باید اهدافی را برای کار با Google Analytics آماده کنید:

  1. مشخص کردن اهداف بازاریابی دیجیتال
  2. مراجعه به گوگل آنالیتیکس و ایجاد حساب کاربری رایگان
  3. اطمینان حاصل کردن بروز بودن سایت و بهینه بودن برای استفاده در موبایل
  4. ایجاد حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی برای لینک کردن کاربران آن شبکه ها به سایت
  5. معین کردن فردی برای نظارت و رصد آمار سایت

با دانستن این اطلاعات شما می توانید پست های باکیفیت و مفیدتری را برای شبکه های اجتماعی بیزینسی خود مثل تلگرام، اینستاگرام، بیلبورد و … آماده کنید.

(مطالعه بیشتر: بیلبورد چیست؟)

به کمک مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم کسب و کار و سایت خود را برای استفاده در Google Analytics آماده کنید. فراموش نکنید که آموزش Google Analytics برای صاحبان کسب و کارهای دیجیتالی ضروری و اجتناب ناپذیر است، پس حتی اگر در این زمینه نمیخواهید حرفه ای باشید، لااقل باید نحوه استفاده از گزارش های اولیه این ابزار را بلد باشید.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 Comments

    1. بله می توانید. منظور از نرخ پرش یا درصد خروجی، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *