چرا در کسب و کارهای اینترنتی آنالیز و تحلیل رقبا مهم است؟

اگر می خواهید بازاریابی موثری داشته باشید باید به تحلیل رقبا و تحقیقات مناسب در مورد مشتری های خود بپردازید. در واقع تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی و مدیریت استراتژیک به عنوان یک ارزیابی از نقاط ضعف و قوت رقبای فعلی شما می باشد. توسط این اطلاعات به راحتی می توانید فرصت ها و تهدید را شناسایی کنید.

تجزیه و تحلیل رقیبان خود بخش مهمی از طرح بازاریابی به شمار می رود که از طریق آن می توانید فروش خود را افزایش داده و مشتری های جدیدی را جذب کنید. در نتیجه درک و شناخت رقبا می تواند خطر شکست کسب و کار را کاهش دهد.

 

آنالیز و تحلیل رقبا

 

برای تجزیه و تحلیل بازار رقبا حتما به بررسی مسائل و سوالات زیر بپردازد:

  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • استراتژی فعلی آنها چیست؟
  • محصولات و یا خدمات آنها در حال حاضر چیست؟
  • نقاط قوت و ضعف هر یک از رقبا چیست؟
  • توانایی و اهداف آینده آنها چیست؟
  • رقبا چه فرصت های بالقوه ای را می توانند در اختیار شما قرار دهند؟

نحوه تجزیه و تحلیل رقبا در دنیای کسب و کار آنلاین چگونه است؟

روش های بسیار زیادی برای بررسی رقبای خود پیش رو دارید. ما در اینجا موارد مهم را برایتان بازگو می کنیم.

  1. در مرحله اول لیستی از رقبای خود را تهیه کنید. وب سایت و شبکه های اجتماعی آنها را مشاهده کنید. سپس چند مورد از محصول یا خدمات آنها را یادداشت کنید. این کار به شما در رابطه با تجزیه و تحلیل رقبا بر حسب نوع عملکردشان کمک زیادی می کند.
  2. اطلاعات دقیق و منظمی را بر اساس زمان بندی جمع آوری کنید. این اطلاعات را می توانید توسط تبلیغات در بستر اینترنت، استراتژی های جذب کاربر، بررسی محتوا و خدمات آنها به دست آورید.
  3. تکنیک های فروش رقبای خود را بررسی کنید. به صفحه محصولات آنها سری بزنید تا از نحوه نوشتن متن های آنها باخبر شوید. همچنین به شبکه های اجتماعی آنها نیز نگاهی بیندازید شاید تکنیک خوبی را برای تبدیل کاربر به مشتری پیدا کنید.
  4. روش های تبلیغاتی مثل ویدئو مارکتینگ، سوشال مارکتینگ رقبای خود را برای جذب مشتری حتما بررسی کنید. مثلا در چه سایت هایی تبلیغات انجام داده اند، از چه نوع تبلیغات کلیکی استفاده کرده اند.

شبکه های اجتماعی بهترین پلتفرم برای به دست آوردن اطلاعات در مورد رقیبان خود می باشد. اپلیکیشن بیلبورد بستری را فراهم کرده که می توانید بهترین کسب و کارها، فروشندگان و فروشگاه ها را شناسایی کرده و رقیبان خود را ارزیابی کنید.

طبق صحبت هایی که گفته شد تجزیه و تحلیل رقبا به دو صورت شکل می گیرد:

  • به دست آوردن اطلاعات مهم در مورد رقبا
  • پیش بینی رفتار رقبا با استفاده از اطلاعات به دست آمده

کلام آخر: رقبای خود را به هیچ وجه دست کم نگیرید!

اگر از رقبای خود خیلی بالاتر هستید و از رقبای اصلی خود خیلی فاصله دارید. در هر جایگاه و زمانی باید همیشه حواستان به رقبای خود باشد و آنها را زیر نظر داشته باشید. این کار بسیار ساده است اما شما باید برای آن زمان بگذارید، اندازه گیری کنید و برای مقابله با آن ها استراتژی های مناسبی را اتخاذ کنید.

(مطالعه بیشتر: کاربرد ابزار گوگل آنالیتیکس برای کسب و کارها)

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *